Vinkkejä vuorotyöhön

Kuinka yhdistää vuorotyö ja tavoitteellinen treenaus? Tästä asiasta kerron nyt omia ajatuksiani, kokemuksiani ja mielipiteitäni.

Olen ammatiltani lähihoitaja ja työni on kolmivuorotyötä, aamu-, ilta- ja yövuoroja (tällä hetkellä olen vanhusten palvelukeskuksessa töissä jossa on vaki yöhoitajat, joten yövuoroja en vielä ole tehnyt). Aamuvuorot alkavat tavallisesti klo 7 ja päättyvät vaihtelevasti 13:30-15 välillä, iltavuorot alkavat 13:30-14 ja päättyvät puolestaan joko 20:30, 21 tai 21:30. Yövuorot ovat aina 21:15-7:15. Työ on fyysisesti kuormittavaa koska työnkuvaan kuuluu asukkaiden päivittäisissä toiminnoissa avustaminen mm. pukeminen ja hygieniasta huolehtiminen, mutta myös vuoteessa olevien asukkaiden hoitaminen (kääntäminen, siirtäminen ja asentohoito). Päivittäin askelia tulee tuhansia ja työskentely ahtaissa paikoissa vaatii välillä mielikuvitusta työasentojen kanssa. Hyvistä tukilihaksista ja muutenkin hyvästä lihaskunnosta on työssä apua, koska välillä tosiaan työasennot eivät ole ergonomisia ja välilä nosteleminen ja avustaminen vaatii voimaa.

Koen itse että salilla treenaaminen on auttanut jaksamaan työssä paremmin, minulla on energiaa ja jaksan avustaa isompiakin asukkaita yksin. Välillä vuorotyö on elimistölle raskasta, varsinkin jos ilta-aamuvuoroja on monta peräkkäin, tällöin palautumisaikaa ei jää kropalle riittävästi.
Minulle itselleni kuitenkin vuorotyö sopii, olen aamuihminen joten aamuvuorot ja aikaisin herääminen eivät ole ongelma. Iltavuorot joskus tosin ovat väsyttäviä, mutta niihinkin on jo hyvin tottunut. Yövuorot taas ovat itselle hankalia enkä niitä mielelläni tee, pakon edessä kyllä. No mutta kuinka sitten sovitan treenit ja työn?

Jos minulla on aamuvuoro, menen joko heti töistä salille tai illemmalla. Riippuen onko aamuvuoro ollut raskas. Jos aamu on ollut kiireinen ja raskas, niin menen hetkeksi kotiin lepäämään ja keräämään energiaa ennen treenejä. Mutta pääosin olen käynyt heti töiden jälkeen, toimii minulla. Jos minulla on puolestaan iltavuoro, käyn aamulla. Minulle mieluisinta treenata on aamusta, mutta illalla treenaaminenkin onnistuu. Pääasia että pääsen treenaamaan, ja etenkin vuorotyössä aikataulutus ja suunnittelu on kaiken pohjatyö.

Toinen merkittävä avain jaksamiseen on riittävä energian saanti. Paljon olen nähnyt työkavereillani eväänä pari leipää ja jogurtin tai puuroa. Välipalana nämä kyllä olisivat hyvä vaihtoehto, mutta itse en lähtisi korvaamaan lounasta tai päivällistä näillä eväillä. Miksi? Sen takia että pelkällä leivällä ei pitkälle pötki, energiamäärä ei ole suuri joten energiataso laskee hetken päästä ja nälkäkin yllättää jo pian. Suoritustaso laskee joka voi heikentää työskentelyä, ja etenkin hoitotyössä täytyy olla skarppina joka sekunti ja ennakoida. Siksi riittävä energia takaa työssäjaksamisen. Itselläni on aina mukana eväät: välipalaa ja yksi lämmin ruoka (riisiä/pastaa, lihaa/kanaa ja vihanneksia). Välipalana menee joko raejuustoa tai rahkaa johon heitän sekaan hedelmiä ja pähkinöitä. Puuro toimii myös välipalana, mutta lisään siihen silloin jotain proteiininlähdettä jotta verensokerit pysyisivät tasaisena pidempään. Monessa työpaikassa on työpaikkaruokala jota suosittelen hyödyntämään mikäli aikaa on, näissä paikoissa on aina kattava ja monipuolinen tarjonta ja takaa riittävän energiansaannin.

 

Lepo on myös yksi tärkeimmistä asioista etenkin vuorotyössä oleville henkilöille. Yöunet eivät aina millään ole 7-8h ja varsinkin jos treenaa 5-6 kertaa viikossa, niin kroppa helposti väsyy. Itse olen vasta kiinnittänyt huomiota enemmän lepoon ja ihan vain olemiseen – se on ihan OK maata sohvalla ja lukea kirjaa tai katsoa Netflixä. Aina ei tarvitse olla kuin Duracell-pupu ja viilettää tukka putkella. Olen ollut sellainen, mutta ehkä mitä vanhemmaksi tulee niin elämänarvot muuttuvat ja nyt sitä omaa aikaa osaa arvostaa. Ja välillä täytyy vain ajatella sitä omaa napaa. Ihanaa ja rentoa joulun odotusta <3

kommentit [1]

Seppo Pelkonen

joulu 23, 2017

INTIAANISOKERI-Ruususuola-chia-siemen juoma antaa ENERGIAA

Reply

Jätä kommentti

* -merkatut kentät pakollisia

Copyright @ 2015-2017 Voimaravinteet.fi. All rights reserved.
Ostoskori on tyhjä